Ured za reviziju institucija u FBiH izvršio 107 finansijskih revizija

Ured za reviziju institucija u Federaciji BiH je u skladu sa Planom revizija za 2023/2024. izvršio 107 finansijskih revizija i 16 praćenja postupanja po preporukama iz ranije provedenih finansijskih revizija.

Iz Ureda navode da su od 107 objavljenih izvještaja finansijske revizije data sljedeća mišljenja: za finansijske izvještaje 40 pozitivnih, 56 s rezervom i 11 negativnih; za usklađenost sa zakonima i drugim propisima 11 pozitivnih, 83 s rezervom i 13 negativnih. U cilju otklanjanja utvrđenih nepravilnosti i jačanja sistema internih kontrola dato je 1.975 preporuka.

U obavljanju revizija posebna pažnja posvećena je i praćenju, odnosno ocjeni implementacije ranije datih preporuka. Ocjena je vršena samo kod revizija koje su obavljene u posljednjih deset godina, što je ukupno 1.540 preporuka u 89 izvještaja, te je ocijenjeno: 53 posto preporuka je potpuno ili djelimično realizovano, 41 posto preporuka nije realizovano, šest posto preporuka ocijenjeno je kao neprovodivo ili je bez ocjene zbog značajnog proteka vremena.

U skladu sa zakonskom obavezom svi nacrti izvještaja dostavljeni su revidiranim subjektima, a primljeni komentari su s dužnom pažnjom razmotreni i uključeni u konačan izvještaj. Od ukupno 107 revidiranih subjekata, 24 su izjavila da nemaju komentara/primjedbi ili da su saglasni sa dostavljenim Nacrtom izvještaja, dok četiri nisu dostavila komentare.

Imajući u vidu da je implementacija preporuka najvažnija aktivnost koju subjekti trebaju poduzeti u cilju otklanjanja utvrđenih nepravilnosti i jačanja sistema internih kontrola, provedeno je 16 revizija u okviru kojih se vršilo praćenje postupanja po preporukama datih u ranijim izvještajima. Ovim revizijama obuhvaćeni su subjekti koji se ne revidiraju svake godine i kod kojih su utvrđene značajne nepravilnosti, kako bi Ured i nadležni organi imali uvid u poduzete aktivnosti.

Predmetom praćenja bile su 332 preporuke iz ranijih izvještaja, te je ocijenjeno da je 112 realizovanih preporuka, 87 djelimično realizovanih, 123 nerealizovane i deset preporuka za koje nije izvršena ocjena postupanja. Shodno navedenom, zaključeno je da većina revidiranih subjekata nije donijela adekvatan program mjera za implementaciju preporuka i da nisu preduzeti odgovarajući koraci kako bi se date preporuke realizovale, zbog čega je značajan broj ostao nerealizovan ili djelimično realizovan.

Svi revizorski izvještaji dostupni su na linku: www.vrifbih.ba.

Za Izvještaj o izvršenju Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2023., kao konsolidovani izvještaj za nivo Federacije BiH, dato je mišljenje s rezervom na finansijske izvještaje i za usklađenost poslovanja. S obzirom na to da je u Izvještaju o izvršenju Budžeta FBiH iskazan negativan finansijski rezultat (deficit) u iznosu od 536.377.117 KM, revizijom je konstatovano da nisu preduzimane adekvatne mjere u cilju uravnoteženja budžeta, shodno Zakonu o budžetima u FBiH.

Kao i ranijih godina utvrđeno je da za finansiranje Fonda solidarnosti iz Budžeta FBiH nisu osigurana sredstva u iznosu propisanom Zakonom o zdravstvenom osiguranju. Prihodi od doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje ostvareni su u iznosu od 203.802.658 KM, dok je Zavodu zdravstvenog osiguranja i reosiguranja FBiH za finansiranje Fonda solidarnosti uplaćeno 51.650.000 KM, što predstavlja 25 posto od zakonski propisanog iznosa.

Izvršena je revizija konsolidovanih finansijskih izvještaja pet kantona, te je konstatovano da je kod dva ostvaren negativni finansijski rezultat za 2023., a četiri revidirana kantona na 31. decembra 2023. imaju iskazane neraspoređene viškove rashoda nad prihodima (akumulirane deficite). Od toga najveći negativni finansijski rezultat ima Kanton Sarajevo u iznosu od 80.218.709 KM, te akumulirani deficit u iznosu od 44.186.236 KM. Unsko-sanski kanton ostvario je negativan finansijski rezultat u iznosu od 13.432.388 KM, a akumulirani deficit iskazan je u iznosu od 59.941.089 KM.

Data je preporuka da se poduzimaju mjere uravnoteženja budžeta u slučaju smanjenja prihoda i primitaka ili povećanja rashoda i izdataka, te da se planira pokriće ostvarenog deficita, shodno Zakonu o budžetima u FBiH.

Revidirano je i šest rudnika iz koncerna Javnog preduzeća „Elektroprivreda BiH“ d.d. Sarajevo koji su u revidiranoj godini ostvarili gubitke u ukupnom iznosu od 128.641.883 KM. Akumulirani gubici iznose cca. 1.35 milijardi KM, te su rudnici u stanju neadekvatnosti kapitala, što zahtjeva hitan angažman vlasnika i organa upravljanja kako bi se opredijelilo za strategiju rješenja ovakvog stanja. Međutim, konstatovano je da organi upravljanja nisu donijeli mjere za ostvarenje adekvatnosti kapitala.

Neizmirene obaveze u revidiranoj godini za poreze i doprinose po osnovu isplaćenih plaća iznose 64.834.430 KM, dok su ukupne obaveze po ovom osnovu 447.936.443 KM. Koeficijent tekuće likvidnosti u revidiranim rudnicima je veoma nizak i kreće se u rasponu od 0,05 do 0,33 što ukazuje na to da tekućim sredstvima nisu u mogućnosti blagovremeno izmirivati obaveze. Navedene okolnosti stvaraju sumnju u sposobnost rudnika da nastave sa vremenski neograničenim poslovanjem, a što nije objavljeno u finansijskim izvještajima.

Revidirana su dva preduzeća za upravljanje i gospodarenje šumama za koja je konstatovano da posluju u uslovima nepostojanja federalnog zakona o šumama. Naime, Odlukom Ustavnog suda Zakon o šumama FBiH se prestao primjenjivati u novembru 2009. Kantonalni zakoni o šumama su doneseni, izuzev u Hercegovačko-neretvanskom kantonu.

Odlukom Vlade FBiH o izradi, sadržaju i primjeni šumskoprivrednih osnova propisano je da se šumama na prostoru jednog šumskoprivrednog područja gospodari po odredbama šumskoprivrednih osnova, koje se izrađuju za desetogodišnji period, a kojima se uređuju pravci očuvanja i trajnosti gospodarenja šumama.

Šumarstvo „Prenj“ d.d. Konjic je obavljalo djelatnost bez donesenih šumskoprivrednih osnova, na osnovu planova gazdovanja na koje je saglasnost dalo Gradsko vijeće Konjic. Revizijom je konstatovano da Vijeće nema nadležnost za davanje saglasnosti imajući u vidu da su šume prirodno bogatstvo u vlasništvu Federacije BiH, te da se njima može gospodariti jedino na osnovu potpisanog ugovora sa kantonalnim ministarstvom za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu.

Revidirano je 13 zdravstvenih ustanova na kantonalnom i općinskom nivou (sedam domova zdravlja i šest bolnica). Kod šest zdravstvenih ustanova konstatovani su problemi s likvidnošću, što ukazuje na to da tekućim sredstvima nisu u mogućnosti blagovremeno izmirivati dospjele obaveze.

Osnivači zdravstvenih ustanova nisu ispunjavali svoje obaveze u dijelu poduzimanja aktivnosti na pokriću iskazanih gubitaka iz ranijeg perioda, u skladu sa Zakonom o ustanovama, osnivačkim aktima i Statutima zdravstvenih ustanova. Također je kod zdravstvenih ustanova konstatovano da nije uspostavljen unutrašnji nadzor nad radom organizacijskih jedinica i zdravstvenih zaposlenika u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti.

Kod revizija službi za zapošljavanje, utvrđeno je da značajan broj nezaposlenih osoba nije ostvario pravo na zdravstveno osiguranje i nema mogućnost dobivanja zdravstvene legitimacije, iako je Ustavom FBiH utvrđeno pravo na zdravstvenu zaštitu svih osoba. Nakon prestanka radnog odnosa ili gubljenja statusa učenika ili redovnog studenta i slično, nezaposlene osobe su propustile zakonski rok od 30 dana za prijavu nadležnim službama za zapošljavanje, zbog čega nisu ostvarile propisano pravo.

Zbog toga je u revizorskom izvještaju Federalnog ministarstva zdravstva istaknuta potreba preispitivanja postojećih zakonskih propisa s ciljem stvaranja uslova da sve nezaposlene osobe dobiju pravo na zdravstvenu legitimaciju i zdravstvenu zaštitu.

Ostali značajni nalazi koji su uticali na mišljenja odnose se na nedosljednu ili netačnu primjenu Međunarodnih računovodstvenih standarda i Međunarodnih standarda finansijskog izvještavanja u dijelu: priznavanja značajnih iznosa prihoda i rashoda koji se odnose na prethodne periode, priznavanja prihoda po osnovu doniranih sredstava, evidentiranja, mjerenja i utroška zaliha, vršenja procjene očekivanih kreditnih gubitaka za potraživanja, priznavanja rezervisanja, testiranja umanjenja vrijednosti sredstava i nedosljedne primjene modela priznavanja stalnih sredstva, neobjavljivanja značajne neizvjesnosti u vezi stalnosti poslovanja; te nemogućnost potvrđivanja određenih bilansnih pozicija (knjiženja su provedena bez vjerodostojne knjigovodstvene isprave; najčešće prilikom evidentiranja kapitala i stalnih sredstava koje subjekti ne koriste i nad kojima nemaju pravo vlasništva ili posjeda).

Također, značajno su potcijenjena stalna sredstva s obzirom na to da nije izvršen obračun revalorizacije u skladu sa tada važećim propisima; rashodi i izdaci nisu priznati u izvještajnom periodu na koji se odnose, što je uticalo na nepravilno utvrđivanje finansijskog rezultata i iskazivanje akumuliranog suficita/deficita; a sačinjeni Izvještaji o novčanim tokovima i Bilješke uz finansijske izvještaje nisu sadržavali sve elemente propisane primjenjivim okvirom finansijskog izvještavanja, saopćeno je iz Ureda za reviziju institucija u FBiH.

Vezane vijesti

TUZLA