Rezultati ankete: Šta građani kažu o bojkotu trgovina?
Građani Bosne i Hercegovine krajem prošle sedmice bojkotovali su trgovine i trgovinske lance, kao znak protesta protiv enormnog rasta cijena.
Inicijativa za bojkot potekla je i zHrvatske gdje su građani već i ranije organizovali slične akcije zbog visokih cijena.
Organizator bojkota je neformalna grupa građana koja je pozvala na solidarnost smatrajući da su poskupljenja neopravdana i da je potrebno poslati snažnu poruku trgovačkim lancima.
Građani podržavaju bojkot trgovina
U anketi koju je provela RTV Slon tokom 24 sata učestvovalo je 311 građana, čitaoca koji su drage volje glasali ali i podijelili svoje mišljenje.
Velika većina građana podržava bojkot trgovina zbog rasta cijena i nezadovoljstva ekonomskom situacijom.
Rezultati istraživanja jasno ukazuju na visok nivo frustracije potrošača i njihovu spremnost na kolektivne akcije u cilju pritiska na trgovce.
Masovna podrška bojkotu
Na pitanje da li podržavaju bojkot trgovina, čak 96,5% ispitanika (305 odgovora) reklo je da u potpunosti podržava ovu mjeru.
Djelimičnu podršku iskazalo je 9% anketiranih (9 odgovora), dok je samo 0,6% (2 odgovora) izrazilo mišljenje da bojkot nije efikasan alat borbe protiv visokih cijena.
Glavni motiv: visoke cijene i nekontrolisan rast troškova
Rezultati ankete pokazuju da je glavni razlog bojkota visoka cijena proizvoda i konstantan rast troškova, što je potvrdilo 93,5% učesnika (287 odgovora).
Pored toga, 4,2% ispitanika (13 odgovora) kao razlog za bojkot navodi nepoštivanje prava potrošača, dok 1,3% (4 odgovora) smatra da je važno podržati domaće proizvođače i manje trgovine.
Tek 1% ispitanih (3 odgovora) izjavilo je da ne bi učestvovalo u bojkotu.
Očekivanja od bojkota
Rezultati ankete kažu da su ispitanici optimistični po pitanju rezultata bojkota.
Na pitanje da li vjeruju da će bojkot dovesti do smanjenja cijena, 74,8% (232 odgovora) odgovorilo je potvrdno, dok 25,2% (78 odgovora) smatra da ovakva akcija neće imati željeni efekat.
Koliko dugo treba trajati bojkot?
Kada je riječ o dužini trajanja bojkota, 51,3% ispitanika (160 odgovora) smatra da bi bojkot trebalo nastaviti ukoliko ne dođe do promjena.
Čitavu sedmicu bojkota podržava 46,2% anketiranih (144 odgovora), dok 1,6% ispitanika (5 odgovora) vjeruje da je dovoljan samo jedan dan upozorenja.
Samo 1% (3 odgovora) smatra da bojkot nije potrebno sprovoditi.
Sličnu anketu postavili smo i na našoj FB stranici koja je imala veliki odziv građana/čitatelja i na kojoj možete vidjeti šta su pokazali rezultati te ankete.
Rezultati ankete
Rezultati ankete jasno pokazuju da građani izražavaju ozbiljno nezadovoljstvo trenutnim cijenama i smatraju da bojkot trgovina može biti efikasan način borbe za povoljnije uslove kupovine.
Očigledno je da su potrošači spremni na dugoročne akcije ukoliko ne dođe do konkretnih promjena na tržištu.
Ostaje da se vidi hoće li bojkot imati željeni efekat i natjerati trgovce na snižavanje cijena.
Šta kažu potrošači a šta ekonomisti?
U Udruženju potrošača TK ipak su stava, da potrošači mogu mnogo. Želja je ovim bojkotom pokazati trgovcima moć kupaca.
”Poruka je da potrošači imaju određenu moć, da kada su složni, kada više potrošača utiče na nešto, kada masa potrošača utiče na nešto, da može doći do određenih promjena. Ovo nije usmjereno samo na trgovce, na proizvođače, usmjereno je na institucije u čijem je domenu djelovanja tržište i uređenje tržišta”, kaže Gordana Bulić, predsjednica Udruženja potrošača TK.
Ekonomisti ne vide jednodnevni bojkot kao rješenje za visoke cijene proizvoda u marketima.
”Jednodnevni potrošački bojkot gdje će možda neko dan prije ili dan poslije opet namiriti taj promet, vjerovatno da dugoročno, pa čak i kratkoročno ne daje rezultate, ali možda šalje određenu poruku”, navodi Admir Čavalić, ekonomski analitičar.
Najava novog bojkota
Građani Bosne i Hercegovine ponovo se organizuju u znak protesta protiv visokih cijena i loše ekonomske situacije.
Novi bojkot trgovina najavljen je za petak, 7. februara, i subotu, 8. februara, s ciljem slanja jasne poruke trgovačkim lancima i nadležnim institucijama.
Organizatori pozivaju građane da u ta dva dana ne kupuju u velikim marketima i tržnim centrima, te da na taj način izraze nezadovoljstvo kontinuiranim poskupljenjima osnovnih životnih namirnica.
Očekuje se da će bojkot imati široku podršku, kao i prethodne slične inicijative.
Podsjećamo, bojkot trgovina nije ograničen samo na jedno područje, već su građani širom Bosne i Hercegovine organizovali proteste i bojkotovali kupovinu u većim trgovinskim lancima.
Ovakve akcije su zabilježene u Sarajevu, Banjoj Luci, Tuzli, Zenici i drugim gradovima, gdje su građani masovno iskazali svoje nezadovoljstvo visokim cijenama i praksama trgovaca.
Video prilog o bojkotu trgovina u Tuzli pogledajte na linku ispod: