Potrošači u RS bolje zaštićeni od potrošača u FBiH

Od dana kupnje nekog proizvoda počinje teći zakonski rok od 24 mjeseca tijekom kojeg potrošači u Bosni i Hercegovini mogu izvršiti reklamaciju kupljene robe.

To je samo jedno od prava potrošača u BiH s kojima, nažalost, velika većina stanovnika naše zemlje nije upoznata, ocijenila je izvršna direktorica Udruženja građana DON Prijedor Murisa Marić.

U razgovoru za Fenu u povodu Svjetskog dana prava potrošača, Marić je istaknula kako unatoč tome što udruge potrošača i mediji u brojnim emisijama, na portalima i na društvenim mrežama govore o problemima i pravima potrošača, stanovnici BiH slabo su informirani i mnogi od njih ne znaju ništa o svojim pravima.

Državni zakon zastario

Ona je podsjetila kako na području BiH dva zakona tretiraju ovu oblast. Zakona o zaštiti potrošača BiH usvojen je 2006. godine, a 2012. godine Zakon o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj.

Marić ističe kako je državni zakon odavno zastario i ne ide u korak s direktivama Europske unije, a za sada nema nikakvih naznaka da se radi na novom zakonskom rješenju.

– Građani koji žive u FBiH uskraćeni su za mnoga prava koja građani u RS imaju jer se radi o neujednačenim potrošačkim pravima za građane na istom ekonomskom prostoru. Jedna od osnovnih razlika je „knjiga reklamacija” i mogućnost lakšeg i bržeg ostvarivanja prava u RS, te uključenost inspekcijskih organa u rješavanje potrošačkih problema, dok se stvarna nadležnost inspekcijskih tijela veoma često u FBiH ne može lako utvrditi i potrošački problem je teže riješiti – kazala je Marić.

Potrošači u RS imaju pogodnost da u prvih šest mjeseci mogu odmah tražiti povrat novca ili zamjenu proizvoda, a nakon šest mjeseci imaju prvo na popravku. Zatim se koriste i prava povrata ili zamjene sve do isteka roka od 24 mjeseca, dok u državnom zakonu ove odredbe nisu definirane.

Rok za odgovor trgovca od dana uložene reklamacije je osam dana. Ako potrošač ne dobije odgovor nakon osam dana, može se obratiti tržišnoj inspekciji koja dalje preuzima predmet u rješavanje, pojasnila je Marić proceduru.

Jedno od najčešćih primjedbi kupaca su različite cijene istaknute na policama trgovina i cijene na kasi prilikom plaćanja, a česte su pritužbe i na javan komunalna poduzeća i cijene usluga koje pružaju.

Kada je u pitanju on line trgovina, Marić podsjeća kako je taj vid trgovine definiran zakonom kao trgovina na daljinu.

– Problem potrošača širom BiH je što robu kupuju na stranicama društvenih mreža, na kojima nema definiranog mjesta kupovine, radnog vremena, adrese, telefonskog broja, obrasca za povrat robe i drugih zakonom definiranih odredbi, koje štite potrošača. Prodaja putem društvenih mreža je negativan društveni fenomen koji znatno utiče na sivu ekonomiju i prodaju različitih vrsta robe na crnom tržištu te se time nanosi ogromna šteta trgovcima koji su obavezi plaćanja prostora, radnika, poreza – kazala je direktorica Udruženja građana DON Prijedor Murisa Marić.

Tranzicija ka čistoj energiji

Svjetski dan prava potrošača obilježava se od 1983. godine na datum 15. ožujka. Cilj obilježavanja je podići globalnu svijest o pravima potrošača, a ujedno se na taj dan svake godine upozorava na specifičan problem. Ove godine tema u fokusu je čista energija.

Prema navodima globalne udruge Consumers International, koja okuplja više od 200 udruga iz cijeloga svijeta, u 2022. godinu cijena energije u svijetu je porasla 50 posto.

Ankete provedene u članicama grupacije pokazale su da je 81 posto ispitanika navelo kako su morali prilagoditi svoje kućanske proračune kako bi mogli podmirit račune za energiju.

Cilj je pomoći potrošačima u kriznim vremenima te osigurati brzu tranziciju ka čistoj energiji, koja će garantirati održivost, sigurnost i pristupačnost na duže staze.

RTV Slon/Fena

Vezane vijesti

TUZLA