Internet prevare u BiH sve češće. Neophodna bolja zaštita potrošača

Internet prevare u porastu

Online kupovina u Bosni i Hercegovini postala je popularna tokom pandemije COVID-19, kada su građani zbog mjera ograničenog kretanja bili prisiljeni kupovati putem interneta. Od tada je zabilježen porast internet prevara, a najčešće žrtve su starije osobe.

„Naša misija je prije svega edukativnog karaktera, da educiramo potrošače o zakonodavnom okviru, o načinu kako da provjere određene parametre na tržištu, kako da provjere dobavljače da ti dobavljači tj prodavci budu u okviru zakona i da njihova prodaja podliježe zakonu, da ne može bilo ko da se uključi i da nešto proda.“ ističe Gordana Bulić, predsjednica Udruženja potrošača TK.

Kako Bosna i Hercegovina teži ka članstvu u Evropskoj uniji, važno je napomenuti da je online trgovina u zemljama EU znatno preciznije regulisana, s posebnim naglaskom na zaštitu prava potrošača i ličnih podataka.

„Mi u Evropskoj uniji imamo nekoliko prava koja pomažu potrošačima kada kupuju online. Npr „pravo na praznu garanciju“ kada je prizvod pokvaren osobe mogu vratiti proizvod, a mogu i odustati od kupovine ako se predomisle. Mogu jednostavno u roku od 14 dana vratiti proizvod bez objašnjenja jer se smatra da osoba nije mogla vidjeti tačan prozivod na internet stranici i ima pravo povratka čak i ako je platila.“ dodaje Elena Bajrić, predstavnica Evropskog potrošačkog centra.

Krajem prošle godine, Vlada FBiH je kroz izmjene Zakona o unutrašnjoj trgovini uključila i regulisanje elektronske, odnosno online trgovine. Time je kupcima po prvi put pružena određena pravna zaštita, ali isključivo u slučajevima kada kupuju od registrovanih trgovaca. Na taj način se želi doprinijeti smanjenju sive ekonomije i jačanje prava potrošača, posebno kada je riječ o tzv “distanciranim ugovorima” koji su u sferi online poslovanja sve češći.

“Najvažnije što se sada događa jeste zaštita potrošača u digitalnom svijetu internet prodaje, gdje su potrošači izloženi ne samo internet ponudama već i na taj način sklapaju ugovore. Često nisu ni svjesni svojih prava a po pitanju kupoprodaje koja se zaključi na taj način, tzv “distanciona prodaja” najznačajnije je da potrošači budu dobro informirani odnosno da su svjesni da postoji mogućnost odustanka od ugovora odnosno da postoji jednostrani bezrazložni raskid ugovora.” kazala je Anita Petrović, redovna profesorica na Pravnom fakultetu UNTZ.

Tema današnjeg seminara, kojeg je organizovalo Udruženje potrošača TK uz podršku Ambasade Francuske i Federalnog ministarstva trgovine, bila je zaštita potrošača u online okruženju. Na seminaru je istaknuto da su prava potrošača na internetu u BiH slabije zastupljena u odnosu na zemlje Evropske unije, te da postojeći zakoni nisu dovoljni da se efikasno suzbiju online prevare i krađe.

Vezane vijesti

TUZLA