Forto upozorava: BiH može izgubiti kontrolu nad zračnim prostorom zbog arbitražne presude

Ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edin Forto, nakon  sastanka sa Sindikatom zaposlenika Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA) o posljedicama arbitražne presude u slučaju “Viaduct“, izjavio je da su dva problema vezana za blokadu Agencije.

Jedan je činjenica da je firma iz Slovenije u međunarodnom arbitražnom postupku pobijedila protiv Bosne i Hercegovine za dug koji je proizvela Vlada Republike Srpske.

– Oni su izvršenje stavili na račun BHANSA-e i sad je ta agencija neka vrsta kolateralne štete za nešto što nema s njom nikakve veze. Dakle, jedan problem je – kako će Bosna i Hercegovina uspostaviti presedan isplate ovakvih arbitražnih presuda imajući u vidu da prema informacijama koje imamo, a kojih je Pravobranilaštvo BiH svjesno, postoji još nekoliko procesa koji su po iznosima daleko veći, višestruko,  mjereni stotinama miliona eura. Dakle, kako sad otplatimo ovaj dug koji je proizvela Republika Srpska a blokirani su računi Bosne i Hercegovine, to će uspostaviti presedan za sve slučajeve ubuduće i to je problem koji moramo riješiti. Drugi problem je – ako ne riješimo privremeno finansiranje BHANSA-e, Bosna i Hercegovina može pretrpjeti štetu koja nadilazi iznos od 110 miliona koji treba platiti. Ako oni obustave rad ili ukoliko bude procjena iz resornih evropskih institucija da neće moći obavljati posao na najbolji mogući način, Bosna i Hercegovina ne samo da će izgubiti prelete i prihode koji se mjere desetinama miliona KM, nego će potencijalno izgubiti kontrolu nad vlastitim nebom i kontrola će biti prepuštena drugim državama i njihovim agencijama te povratak u kontrolu sopstvenog neba, ukoliko deblokiramo račun BHANSA-e, može trajati godinama, a možda ga nikad ne dobijemo. Ovaj rizik je ogroman – izjavio je Forto.

Po njegovim daljnjim navodima, također postoji veliki rizik za sva četiri bh. aerodroma da izgube mogućnost avionskih letova u jednom periodu.

Zbog svega toga je Forto insistirao da osim pokušaja isplate iznosa na osnovu arbitražne presude intervencijom iz budžeta BiH, a imajući u vidu da donošenje budžeta kao politički proces može trajati mjesecima, Vijeće ministara odlukom zaduži odgovarajuću instancu za pripremu odluke o privremenom finansiranju Agencije kako ne bi došlo do ugrožavanja njenog poslovanja.

Forto smatra da je ta instanca trebalo da bude državno Ministarstvo finansija, ali Vijeće je zadužilo njega kao ministra prometa i komunikacija, te je on pripremio nacrt takve odluke i uputit će je Vijeću ministara za sjednicu planiranu za utorak „u nadi da će svi pokazati dovoljno zdravog razuma da je usvoje kako bi u privremenom finansiranju Bosne i Hercegovine, ali i u nekoj vrsti privremenog finansiranja BHANSA-e, premostili njihove stalne potrebe u skladu s ranije usvojenim finansijskim planom“.

Ako Vijeće ministara usvoji u utorak ovu odluku, dodaje Forto, bar će privremeno biti ugašen požar u smislu funkcionisanja Agencije „dok ne bude riješena uspostava presedana isplate međunarodnih obaveza nastalih međunarodnim tužbama protiv Bosne i Hercegovine, bez obzira o kojem nivou vlasti se radi“.

– Još jednom ću vas podsjetiti – danas je to Republika Srpska, sutra može biti neki kanton ili neki drugi nivo vlasti; naši međunarodni ugovori bilo gdje, bilo koje investicije; Bosna i Hercegovina na osnovu njenih davno potpisanih međunarodnih sporazuma, bilateralnih i multilateralnih, garantuje određene stvari, pristupanje međunarodnim arbitražama, itd.  Jako je bitno uspostaviti sistem da onaj ko je proizveo štetu, plaća, u ovom slučaju Republika Srpska, a u budućnosti onaj ko bude odgovoran – dodao je.

Vinko Malnar, predsjednik Sindikata kontrolora letenja BiH, kao učesnik današnjeg sastanka se također obratio na pres-konferenciji i kazao da su kontrolori letenja trenutno u situaciji da se bave politikom, neprirodnoj za prirodu njihovog posla.

BHANSA je samofinansirajuća neprofitna organizacija u BiH, koja godišnje uveze 85 miliona KM, a od toga uplati 20 miliona u entitetske institucije na ime razno-raznih doprinosa, rekao je.

Malnar se slaže s Fortom, dodao je, da dva pitanja o kojima je govorio ministar treba posmatrati odvojeno.

Sindikat nakon odluke koju je pripremio Forto vidi „svijetlo na kraju tunela“ jer se nazire kraj agonije finansiranja BHANSA-e, kazao je Malnar.

Cijela javnost treba da shvati da nerješavanjem problema dolaze u pitanje ne samo plate zaposlenika Agencije već i vitalni instrumenti potrebni za  avionski saobraćaj, počevši od radara i svih drugih instrumenata čiju međunarodnu certifikaciju treba platiti.

Malnar je na kraju njegovog obraćanja zahvalio ministru Forti što pokušava naći rješenje za probleme Agencije te pozvao sve članove Vijeća ministara BiH “da sačuvaju egzistencije ne samo kontrolora letenja već svih 500 uposlenika, počevši od higijeničarke do oblasnog kontrolora letenja, kao i njihovih oko 1.500 – 1800 članova porodica”.

Odgovarajući na novinarska pitanja, ministar Forto je izjavio da on nema informacije o eventualnom pokretanju istrage Tužilaštva o slučaju „Viaduct“, ali i da je posljednjih dana razgovarao s kolegama o tome ko bi trebalo da pokrene krivičnu prijavu protiv odgovornih zbog ogromne štete po Bosnu i Hercegovinu, ne samo po budžet, već i u smislu narušavanja ugleda potencijalnm gubljenjem kapaciteta kontrole neba.

Forto je apsolutno za pokretanje krivične odgovornosti u ovom slučaju, zaključio je.

Na pitanje novinara Malnaru – šta ako Vijeće ministara ne prihvati Fortinu pripremljenu odluku o privremenom finansiranju BHANSA-e, on je odgovorio da sindikati Agencije razmatraju sve moguće mehanizme, među njima i opciju štrajka.

Vezane vijesti

TUZLA