Od ove školske godine, u Elektrotehničkoj školi Tuzla obrazuju se i učenici za zanimanje instalater fotonaponskih sistema – elektroničar.
Vedad Odobašić je učenik Elektrotehničke škole Tuzla i obrazuje se za instalatera fotonaponskih sistema. Prva je generacija ovog zanimanja, a upisao je taj smjer na nagovor sestre i roditelja. Kaže, nije se pokajao i najzanimljivije od svega mu je praktična nastava.
”Profesori se trude što bolje da nam objasne ove stvari jer će nam trebati. Najzanimljivije mi je bila ta prilika kad smo imali šansu da vidimo te solarne panele, kako se postavljaju. Solarni paneli pretvaraju energiju svjetlosti u električnu energiju, obnovljivi izvori energije su mi zanimljivi, za budućnost da se zemlja ne zagađuje fosilnim gorivima”, navodi on.
To je Vedadov cilj, kao i škole koju pohađa. Na objektu Elektrotehničke škole postavljena je solarna elektrana snage 10 kilovat sati, čija je izgradnja koštala više od 20 hiljada KM.
”Posebna prednost postojanja solarne elektrane na krovu naše škole je u tome da mi konačno možemo praktično učenicima pokazati jednu funkcionalnu elektranu koja će dio energije obezbjeđivati za rad naše škole”, ističe Jasmina Omerdić, profesorica Elektrotehničke škole Tuzla.
Projekat izgradnje solarne elektrane na ovoj školi je nastao između ostalog i iz potrebe za promjenama unutar naše zemlje, jer je BiH u energetskoj tranziciji. Nadležni organi u TK su, kako sami navode, spremni za ulaganja u ovu oblast.
”Vlada TK je opredijeljena da solarne panele instaliramo na svim ustanovama obrazovanja, u vezi s tim mi smo donijeli niz zaključaka. Trenutno radimo sa našim domaćim i međunarodnim partnerima koji imaju značajna iskustva u ovoj oblasti”, navodi Ahmed Omerović, ministar obrazovanja i nauke TK.
Bosna i Hercegovina je prošle godine usvojila Zakon o obnovljivim izvorima energije, ali još nije utvrdila i donijela podzakonske akte. Država se obavezala i na provedbu međunarodnih standarda.
”BiH je potpisala obaveze na način da do 2030. godine u kolaču energije koju troši mora biti 37 posto energije iz obnovljivih izvora. U ovom trenutku taj procenat je zanemariv”, kaže Fuad Imamović, projekt menadžer za obnovljive izvore energije Caritasa Švicarska.
Građani su, kako naglašavaju iz nevladinog sektora, u ovome ažurniji od državnih organa.
”Građani idu ispred nadležnih institucija, mole, traže mogućnost da instaliraju solarne sisteme na svoje krovove, oni koče. Može biti brže, međutim ono što je ohrabrujuće je da naši privredni subjekti ugrađuju solarne sisteme, ima puno pomaka u toj oblasti”, naglašava Džemila Agić, direktorica Centra za ekologiju i energiju.
Pomaka bi trebalo biti i kada prva generacija mladih koja se sada školuje za instalatere fotonaponskih sistema, završi svoje školovanje. Trenutno ovaj kadar obrazuju škole u Tuzli, Živinicama i Zenici. U tuzlanskoj školi ističu kako se trude da učenici sada nauče što više kako bi bili konkurentni na tržištu rada za tri godine.
”Radimo da zaista naši učenici kada završe srednjoškolsko obrazovanje budu kvalitetan kadar koji će sa inovacijama koju su imali priliku da konkretno kroz učila koja se vezuju za solarnu elektranu, da i danas kada završe obrazovanje, da to i primijene u budućem radu”, kaže Admira Uzunić, direktorica Elektrotehničke škole Tuzla.
Zanimanje instalatera fotonaponskih sistema bi, kažu stručnjaci, u budućnosti moglo biti broj jedan. Vedad s početka priče, svoju budućnost vidi kroz dva ugla, ukoliko dobije priliku za adekvatno zaposlenje, ostat će u BiH, a ukoliko to izostane, svoje znanje primijenit će u nekoj evropskoj državi.