U ranim jutarnjim satima 18. aprila 2024. njemačke, albanske, bosanskohercegovačke, kosovske i libanske policijske snage izvršile su raciju u 12 pozivnih centara identificiranih kao izvor hiljada prevara dnevno, saopćio je Europol.
Uhapšena je 21 osoba tokom akcije koju je podržao Europol, a koja je razbila kriminalnu mrežu odgovornu za prevaru hiljada žrtava.
Pozivi su varirali od šokantnih lažnih policijskih poziva, uvjerljivih investicijskih prevara ili ljubavnih prevara. U naporima organa za provođenje zakona bez premca, opsežna njemačka istraga razvila se u operaciju Pandora, koja je identificirala 39 osumnjičenika. Operacija Pandora počela je s bankovnim šalterom u Freiburgu u Njemačkoj. Kada je u decebmru 2023. klijent zatražio da podigne više od 100.000 eura u gotovini, radnik u banci je postao sumnjičav i brzo je saznao da je klijent postao žrtva “prevare lažnog policajca”. Obavijestio je pravu policiju koja je spriječila žrtvu da novac preda prevarantima. Umjesto da su primili ogromnu svotu gotovine, razbojnike su uhapsili policajci iz njemačkog Freiburga. Naknadno je stavljen nadzor na telefonsku liniju žrtve. Proučavajući ovaj slučaj, istražitelji su ubrzo shvatili da se telefonski brojevi koje su koristili počinitelji mogu povezati s više od 28.000 lažnih poziva u samo 48 sati. Kako se istraga proširivala, predata je Državnom uredu kriminalističke policije Baden-Wurttemberga, koji je tokom cijele operacije imao podršku Saveznog ureda njemačke kriminalističke policije.
Prva saznanja pokazala su da su počinitelji, smješteni u raznim zemljama, provodili sve vrste telefonskih prevara. Predstavljali bi se kao bliski rođaci, zaposlenici banke, agenti službe za korisnike ili policajci. Koristeći razne taktike manipulacije, šokirali bi i prevarili svoje žrtve za njihovu ušteđevinu. U rasponu od lažnih obećanja o isplatama na lutriji, mogućnostima ulaganja, zahtjevima za naplatom dugova, prevarama s prepaid karticama ili šok-pozivima, prevaranti su nemilosrdno ciljali potencijalne žrtve. Kako je istraga postajala sve veća i složenija, stručnjaci za provođenje zakona približavali su se pozivnim centrima u Albaniji, Bosni i Hercegovini, na Kosovu i u Libanu. Kriminalna mreža odgovorna za lažne pozive uspostavila je svoje djelovanje na koordiniran način, fokusirajući se na različite prioritete u svakoj zemlji. Dok su se prevare u vezi s naplatom potraživanja uglavnom odvijale iz Bosne i Hercegovine, pozivi za prevare u online bankarstvu upućivani su s Kosova. Investicijski prevaranti zvali su uglavnom iz Albanije, a kriminalci specijalizirani za prevare s prepaid karticama sjedili su za stolovima u Libanu. Njemački istražitelji uspjeli su pratiti stvarne razgovore koji dolaze iz brojnih pozivnih centara u stvarnom vremenu.
Osim što su spriječili kriminal, istražitelji su mapirali lokacije s kojih su pozivi dolazili. Dobijanjem podataka o telefonskim brojevima, vlasnicima i tehničkoj infrastrukturi poput servera, plan je bio da se počiniteljima na kraju sruši cijela infrastruktura pozivnih centara. Europol je podržao ovu istragu pružanjem prilagođene analitičke podrške, pridonoseći tako ukupnoj obavještajnoj slici. Osim pružanja operativne podrške na dan akcije, Europol je na lokacije u inozemstvu rasporedio i službenike s mobilnim uredima, čime je olakšano prikupljanje i analiza forenzičkih dokaza. Više od 60 njemačkih policijskih službenika, potpomognuti stotinama policajaca u Albaniji, Bosni i Hercegovini, na Kosovu i Libanu, kao i specijalisti Europola, izvršili su raciju u desetinama stambenih i poslovnih prostora. Osim hapšenja 21 osobe, policajci su uspjeli osigurati opsežan dokazni materijal poput arhive podataka, dokumenata, gotovine i imovine u vrijednosti od milion eura. Zaplijenjen je i veliki broj elektronskih dokaza koji bi trebali omogućiti istražnim tijelima da dođu do informacija o mogućim daljnjim pozivnim centrima i novim prevarantima.