U protekloj godini došlo je do potpunog oporavka zračnog saobraćaja u Bosni i Hercegovini i vraćanja obima zračnog saobraćaja u vrijeme prije pandemije. Oporavak je krenuo postepeno i na kraju 2022. godine imali smo preko 99% obima zračnog saobraćaja iz 2019. godine, čak 20% više od planiranog, ističe direktor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA), Davorin Primorac.
Treba napomenuti da skoro 95% obima zračnog saobraćaja čine preleti iznad Bosne i Hercegovine, dok samo 5% letova slijeće i polijeće sa naših aerodroma. A podaci Primorca pokazuju da je 2022. godine preko 440.000 letova koristilo zračni prostor Bosne i Hercegovine. On daje optimistične najave i za ovu godinu.
– U narednom periodu očekujemo značajno povećanje obima vazdušnog saobraćaja, prvenstveno zbog rasta saobraćaja između Zapadne Evrope i turističkih destinacija. Na razvoj saobraćaja značajno će uticati proširenje kapaciteta novog aerodroma u Istanbulu, te uspostavljanje dodatnih veza sa zapadnom Evropom. Već u januaru ove godine bilježimo rast od 13 posto u odnosu na 2019. i čak 33 posto više prometa u odnosu na prošlu godinu, objašnjava Primorac u izjavi Feni.
Kao glavne rizike za evoluciju saobraćaja u narednom periodu navodi visoku inflaciju i neizvjesnost zbog ruske invazije na Ukrajinu.
– Duži period sukoba sa većim poremećajima na energetskom tržištu stvoriće veći problem za globalne ekonomske tokove. Osim toga, veliki problem predstavlja i volatilnost cijena goriva, te kako će kompanije taj trošak prenijeti na putnike, na tržištu koje se još oporavlja od krize uzrokovane pandemijom COVID-a 19, upozorava direktor BHANSA-e.
Prema njegovim riječima, BHANSA u ovoj godini ima ambiciozne planove u pogledu unapređenja sistema, razvoja ljudskih resursa, građevinsko-infrastrukturnih projekata.
Ovako dobri rezultati prvenstveno su posljedica činjenice da je BiH prije nekoliko godina, ispunjavajući zahtjevne uslove, preuzela kontrolu nad svojim zračnim prostorom. Primorac najavljuje i značajna kapitalna ulaganja u ovoj godini koja će dodatno unaprijediti kvalitet i sigurnost zračnog saobraćaja iznad BiH.
Strateški plan kapitalnih ulaganja za lokaciju Sarajevo uključuje projektiranje potpuno novog kontrolnog tornja na novoj lokaciji, a do realizacije ovog velikog projekta planirani su radovi na sanaciji postojećeg kontrolnog tornja. Rekonstrukcija, sanacija, uređenje i proširenje objekta predviđeno je i u Banja Luci, gdje su također planirani pripremni radovi za uvođenje radarske kontrole. U Tuzli smo usprkos pandemiji u 2020. godini završili sanaciju i modernizaciju kupole kontrolnog tornja a daljnji planovi uključuju sanaciju i modernizaciju pridruženih zgrada kontrolnog tornja te uređenje meteo parka. Na lokaciji sjedišta BHANSA-e u Mostaru planirana je potpuna revitalizacija i sanacija postojećih zastarjelih i zapuštenih objekata, kao i izgradnja novog i suvremenog objekta amfiteatra za potrebe centra za obuku kontrolora zračnog prometa, odnosno budući školski centar. Nadalje, planirana je sanacija i modernizacija kontrolnog tornja, te proširenje postojećih prostorija zgrade ATC Simulator za smještaj novih toranjskih simulatora neophodnih za obuku i kontinuirane treninge osoblja kontrole letenja i pseudo pilota, navodi Primorac.