Početak godine obilježile su ponovo gužve na carinskim terminalima, zbog kako kažu prijevoznici, ukidanja odobrenja za pojednostavljene carinske postupke i vraćanje na “stari način” carinjenja.
Primjena novog Zakona o carinskoj politici, a s njim i primjena novog provoznog kompjuterizovanog sistema NCTS, što podrazumijeva carinjene bez papira, a time i uštedu vremena i brži protok carinskih roba, počelo je 1. augusta 2022. godine.
U Parlamentu BiH ovaj Zakon usvojen je još davne 2015 godine ali njegovo provođenje je zahtijevalo da u BiH postoji certifikovano tijelo za izdavanje kvalifikovanog digitalnog potpisa, kojim će se ovjeravati elektronski dokumenti, zbog toga je isti bio prolongiran svo ovo vrijeme.
Tek kada je uspostavljen digitalni kvalifikovani potpis, koji je Uprava za indirektno oporezivanje BiH počela izdavati, stvoreni su uslovi za primjenu ovog Zakona.
PRESTANAK VAŽENJA ODOBRENJA
Pojedini prijevoznici se ne slažu sa činjenicom da im je “novim” Zakonom prevoz roba olakšan, jer se na granicama i carinskim terminalima opet stvaraju gužve, te kažu da su ponovo vraćeni na “stari način” carinjenja.
Ratko Kovačević portparol UIO BiH za Akta.ba je potvrdio, da ne postoji nikakav stari način – sistem, već samo primjena odredbi koje se Zakonom moraju obaviti.
Najveći problem se kako kažu prijevoznici, stvara oko odobrenja za pojednostavljene carinske poslove.
Pojednostavljeno lokalno ili kućno carinjenje je nešto što je Uprava davno uvela, i sve se rješava u krugu firme koja obavlja isporuku, postoji još pojednostavljene ovlašteni uvoznik i izvoznik i pojednostavljenje po fakturi, to su sve carinski postupci koji su bili u skladu sa prethodnim Zakonom i kompanije su imale odobrenja za ove načine rada.
Stupanjem na snagu novog Zakona, sva ova odobrenja su prestala da važe.
“Prijevoznici su za ovo znali još od 2015. godine i to je svima bilo jasno, da stupanjem novog Zakona, stari propisi ne važe. Stupanjem na snagu novog Zakona svi prijevoznici su imali prelazni rok od šest mjeseci ( od 1. augusta 2022. do 1. februara 2023. ) da svi koji su htjeli su mogli odmah 1. augusta 2022. Upravi podnijeti novi zahtjev za odobrenje koje je prestalo da važi a treba im. U ovom trenutku se javio problem, da oni koji su to poslali u zadnji tren sada moraju čekati, jer jasno je da postoje procedure od pregleda dokumentacije do izlaska kontrola na teren, sve to zahtijeva određeno vrijeme. Mi ulažemo sve napore i da se ovo ubrza i nikome ne nase štetu”, kazao je Kovačević.
POJEDNOSTAVLJENE CARINSKE PROCEDURE
Podsjećamo, dvanaestog januara 2023. godine Vijeće ministara je na 87. vanrednoj sjednici donijelo Odluku o izmjeni i dopuni Odluke o provođenju Zakona o carinskoj politici BiH kojom se određuje da postupak po fakturi ostaje olakšan. Ova odluka stupila je na snagu osmog dana od objavljivanja u Službenog glasniku BiH.
“U momentu pripreme aktuelnog Zakona u EU je ovo pojednostavljenje po fakturi izbačeno i zbog toga nije ni stavljeno u novi Zakon. Međutim to nije opet ništa novo, jer je Zakon od 2015. svi su imali dovoljno vremena da ga pročitaju. Kada su prijevoznici to “saznali” intervenisali su kod Vijeća ministara da donesu izmjenu i dopunu Odluke kojom se ponovo uvodi ova faktura. Međutim ova Odluka je na snagu stupila u subotu 4. februara i prijevoznici tek od jučer 6. februara, Upravi mogu ponovo da podnesu zahtjeve i naravno da to iziskuje određene procedure”, pojasnio je Kovačević.
Podsjeća, da svi oni koji su bili korisnici ovog postupka su na vrijeme trebali reagirati, jer očito je da na taj način posluju i svakodnevno svoje robe prevoze u susjedne zemlje pa i po nekoliko puta dnevno i da im je isti bio neophoda za neometan rad.
“Sada svi oni koji nemaju odobrenja za pojednostavljen carinske postupke, moraju ići u redovan carinski postupak i upravo to stvara veće gužve, zbog većeg broja podnesenih carinskih prijava. Svi oni koji su svoje zahtjeve predali na vrijeme posluju bez ikakvih problema”, govori Kovačević.
31. januara 2023. godine Uprava za indirektno oporezivanje BiH obavijestila je sve korisnike o prestanku važenja svih ranije dobivenih dozvola za olakšani postupak carinjenja robe po fakturi od 1.02.2023. godine.
“Ukidanje dozvola za olakšani postupak po fakturi ugrožava bh. privredu, otežava cijeli proces. Vidite da se sada na graničnim prelazima i carinskim terminalima stvorile ogromne gužve i velika čekanja gdje preko dvije hiljade kamiona čekaju natovareni kojekakvom robom, a koji do sada nisu čekali, prolazili su po tom pojednostavljenom postupku carinjenja. Čak imamo mnogo prijevoznika koji su nam se već javili i rekli da svakodnevno prolaze granične prelaze i dostavljaju robu u Hrvatskoj ili Srbiji te sada su prinuđeni da čekaju po dva-tri dana da bi se roba ocarinila i da bi prešli u susjedne zemlje”, izjavio je Nikola Grbić, presjednik udruženja prevoznika RS.
Kako je istakao veliki gubitak već su osjetili brojni privrednici i prijevoznici.
Kovačević kaže da je Uprava i u ovom slučaju privrednicima izašla u susret, na način da su uradili pregled carinskih ispostava koje imaju najviše firmi a koje su do sada radile sa pojednostavljenim po fakturama. Nakon analize najviše kamiona nalazilo se na carinskim ispostavama Zenica i Tuzla i istima je Uprava produžila radno vrijeme do 22 sata kako bi se sve pošiljke mogle ocariniti, da se ne čeka drugi dan zbog završetka radnog vremena.
USKORO NOVI ZAKON
Podsjeća na to da se primjena ovog novog kompjuterizovanog sistema NCTS prvu godinu dana primjenjuje na nacionalnom nivou i da tek nakon godinu dana imamo pravo da apliciramo za punopravno članstvo u NCTS Konvenciji.
“Kada je riječ o privrednicima, tek nakon što BiH postane punopravna članica Konvencije bit će puno više pogodnosti za carinjenje, jer će čitava mreža biti uvezena u jedan sistem. Sada u ovom trenutku neko ko izvozi robu npr. u susjednu Hrvatsku tu se mora zaustaviti. Tu se sada opet mora predavati kompletna dokumentacija i čekati pregled njihovih carinskih službi. A od trenutka kada postanemo punopravna članica Konvencije, carinska služba u ovom primjeru Hrvatske, će imati sve informacije u svom sistemu i neće biti potrebe za nekim dužim zadržavanjima na granicama radi carinskih procedura”, kazao je Kovačević.
Od 1. augusta do danas su ukupno obrađene 104.491 provozna carinska dekleracija.
Kovačević je potvrdio da sistem provoza roba, od početka primjene Zakona se isključivo provodi elektronski, i više ne postoji papir. Sistem se provodi bez ikakvih problema, nije bilo nikakvih smetnji u njegovoj sprovedbi. A brojke o do sada obrađenim dekleracijama govore da sve normalno funkcioniše.
Uprava od ove godine uvodi i nove usluge koje će se podnositi elektronski. Jedna od njih je, pored dosadašnje provozne carine, jeste uvozna i izvozna carinska prijava. Do 10.jula ove godine i julska porezna prijava će za velike porezne obveznike biti obevezna da se podnosi elektronskim kvalifikovanim potpisom.
“Usluge koje mi radimo polako će se jedna po jedna prebacivati na elektronski sistem i svaki taj dokument će morati biti ovjeren elektronskim kvalifikovanim potpisom. Krajnji cilj je da 2024. kompletna komunikacija između Uprave i poreski obveznika bude bez papira i da će biti kompletno elektronska”, kaže Kovačević.
Ono što je pomalo smiješno u svemu ovom, jeste da su se Zakon i njegova pravila skoro počela primjenjivati, a da su ujedno i zastarila te je potrebno izraditi novi.
“Od novog Zakona, koji je novi samo u primjeni a zapravo je od 2015. godine, do danas desilo se jako puno promjena pa je isti u nekim propisima i zastario i u skladu s tim kroz IPA fondove će biti finansirana izrada novog. Nosilac ovih aktivnosti je Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa. Za ovu potrebu bit će angažirani stručnjaci iz EU koji će raditi sa njima na istom”, kazao je Kovačević.
RTV Slon/Akta.ba